Co-creation
Turyści chcą próbować, smakować i uczyć się nowych rzeczy. Stanowi sumę psychologicznych zdarzeń, których doświadcza turysta, gdy aktywnie partycypuje (w sposób fizyczny i mentalny) w aktywności oraz interakcji z innymi podmiotami i ze środowiskiem atrakcji turystycznej. Przynajmniej niektórzy. Dla takiej grupy należą na przykład destynacje znane z wyjątkowych walorów kulinarnych, które oferują lekcje gotowania. Są one formą kokreacji (co-creation) – jednego z gorących trendów w turystyce w ostatnim czasie.
Work from anywhere
Mobilność: łączenie pracy i wypoczynku, pracy i aktywności na łonie natury.
Sustainable tourism
Rozwój turystyki odpowiedzialnej społecznie i bezpiecznej dla środowiska (rozwój zrównoważonej turystyki). Turystyka relacji z lokalną społecznością: poziom lokalny i regionalny staje się coraz ważniejszy, widać to w rozwoju lokalnych mediów, wzroście zainteresowania mieszkańców sprawami lokalnymi.
Smakowanie lokalności poprzez korzystanie z regionalnych produktów kulinarnych, uczestniczenie w lokalnych wydarzeniach kulturalnych, wtapianie się w lokalną społeczność.
Poszukiwanie genius loci
Ten wyróżnik kreuje ogromne zainteresowanie i generuje ruch turystyczny do tych miejsc. Są one określane jako „obdarzone duchem”. Są wyznacznikiem kultury regionu, identyfikowane poprzez takie cechy jak niezwykłość, wyrazistość, zdolność do wywoływania bogactwa przeżyć, nasycenie istotnymi treściami adresowanymi do ludzkich potrzeb i odczuć. Wzrost indywidualnych wyjazdów wywołanych łatwością podróżowania w dobie Internetu, oczekiwanie na zróżnicowaną ofertę dostępną w jednym miejscu (docelowym).
Adventure tourism
Przeżycie przygody podczas urlopu jest istotnym bodźcem i czynnikiem motywującym do podróży. Turystykę przygodową charakteryzuje m.in. element niepewności i ryzyka, wyzwania, stymulacji, nowości doświadczeń. Odpowiedzią może być tworzenie oraz rozwój szlaków i tras turystycznych i tematycznych. Turyści oczekują angażujących przeżyć, chcą poczuć rzeczywistość fizycznie, zmysłowo, w realnym świecie, nie tylko on-line. Niestandardowe formy spędzania czasu w podróży: angażowanie się w gry terenowe takie jak questing czy adgaming, storytelling: budowanie historii/opowieści (stories), wchodzenie w relację z klientem za pomocą narracji adekwatnej do miejsc, atrakcji, regionu.
Slow tourism
Trendy slow w ofercie: slow life, slow city, slow food, slow travel utrzymują się i mogą wpłynąć na popularność oferty szlaku związanego z kuchnią, codziennym życiem i wypoczynkiem.
Wellbeing
Zdrowie i dobrostan (wellbeing) we wszelkich aspektach. Wypoczynek kameralny, w mniejszych grupach i w otoczeniu przyrody, ucieczka do natury. Personalizacja doświadczeń, czyli oczekiwanie zindywidualizowanych, nie-masowych ofert.
Coolcation
Poszukiwanie chłodniejszych destynacji w związku z radykalnym ociepleniem się klimatu w obecnych regionach recepcji turystyki wypoczynkowej.
Naturecation
Poszukiwanie miejsc na wypoczynek blisko natury, z dala od tłumów, modnych „instagramowych” destynacji, turystyki masowej, hałasu i komercji.
Zero waste i low carbon,
Turystyka przyjazna środowisku, ukierunkowana na ograniczenie antropopresji ruchu turystycznego.
Flight /car shaming
Wstyd przed podróżowaniem samolotem/samochodem motywowany pobudkami ekologicznymi, wypływający z coraz większej społecznej świadomości szkodliwości transportu napędzanego paliwami kopalnymi. Sposób dotarcia do celu podróży staje się dla klientów wyborem nie tylko ekonomicznym (cena/wygoda), ale i światopoglądowym (lifestyle, odpowiedzialność klimatyczna). Użytkownicy oczekują informacji o śladzie węglowym wybranego środka komunikacji.